Pokud právě vytváříte webové stránky nebo o tom uvažujete, je pravděpodobné, že jste již slyšeli o systému WordPress a jeho pověsti v oblasti SEO. O co tedy jde a proč je WordPress pro SEO nejlepší? Weby WordPress nabízejí jedny z nejkomplexnějších nástrojů pro zlepšení hodnocení vašich stránek a nadále patří k nejlepším možnostem CMS (neboli systémů pro správu obsahu) na trhu, a to nejen díky svému snadno použitelnému designu pro tvorbu webových stránek, ale také díky působivé sadě nástrojů pro SEO.
Než se ponoříme dále, vraťme se trochu zpět a povězme si, co je WordPress ve své nejzákladnější vrstvě. Web WordPress je přizpůsobivý software, který vám nejen umožní vytvořit web, ale také hostovat vysoce kvalitní obsah, který vám potenciálně může pomoci k dobrému umístění ve službě Google.
WordPress nabízí funkce, jako je např:
- Uživatelsky přívětivý design
- Snadné přizpůsobení
- Vestavěné zabezpečení a monitorování webu
- Přístup k podpoře prostřednictvím komunity WordPress
- Integrované SEO pro WordPress a
- Zásuvné moduly třetích stran, které pomohou vašemu webu fungovat hladce
Proč je tedy WordPress vlastně dobrý pro SEO? Pojďme se ponořit do hlavních důvodů, proč WordPress vládne v oblasti CMS:
Rychlost webu
Možná víte nebo nevíte, že Google vyžaduje rychlost. Ve skutečnosti společnost Google nemá ráda jen rychlost, ale také miluje a zahrnuje rychlé načítání do svých signálů pro hodnocení. Proč? Mnoho vyhledávačů bere v úvahu právě rychlost načítání stránek, protože čím rychleji se stránka načte, tím rychleji dokáže přečíst celý web a správně jej zaindexovat. Rychlé webové stránky jsou také důležité pro uživatelský zážitek – doba pozornosti je stále kratší a kratší, a čím déle musí vaše publikum čekat na načtení stránky, tím je pravděpodobnější, že ztratí zájem a opustí váš web. Podívejte se na stránky Google interní studie které ukazují, že pokud web reaguje pomalu, návštěvníci na něm stráví méně času.
Z analytického hlediska vede delší doba načítání k vyšší míře odchodu (což je procento uživatelů, kteří opustí vaši stránku, aniž by provedli nějakou akci), ale pokud používáte WordPress, neměla by rychlost představovat žádný problém – nabízí mnoho rychle se načítajících témat, která jsou vhodná pro řadu koncových použití… a můžete dokonce najít další pluginy speciálně navržené pro zlepšení rychlosti a stability webu.
Pokud jste vlastníkem webu nebo jste pověřeni správou webu vaší organizace, zde je několik nástrojů od společnosti Google, které můžete použít k vyhodnocení rychlosti webu:
- Rychlost stránky
- YSlow
- WebPagetest
- Na adrese Nástroje pro webmastery, můžete přejít do sekce Labs > Site Performance a podívat se na rychlost svých webových stránek podle zkušeností uživatelů z celého světa. Jako příklad viz následující graf.
- Kromě toho má Google spoustu blogů, které se věnují těmto tématům výkonnost stránek.
Uživatelská zkušenost
Uživatelská zkušenost (UX) je pro optimalizaci webových stránek důležitá z několika důvodů. Zaprvé ovlivňuje pravděpodobnost, s jakou návštěvníci zůstanou na vašich stránkách a budou interagovat s vaším obsahem. Za druhé může ovlivnit vaše umístění ve vyhledávačích, protože společnost Google nyní bere UX v úvahu při určování PageRanku. Za třetí, dobrá UX vám může pomoci přeměnit více návštěvníků na potenciální zákazníky. Uživatelská zkušenost by proto měla být klíčovým faktorem při každém návrhu nebo vývoji webových stránek.
WordPress je naštěstí jedním z uživatelsky nejpřívětivějších systémů pro správu obsahu (CMS), což z něj činí ideální platformu pro vytvoření skvělého uživatelského prostředí. Pro začátek je WordPress velmi snadný na používání, a to i pro začátečníky. Nabízí také širokou škálu zásuvných modulů a motivů, které lze použít k přizpůsobení vzhledu webu. Kromě toho je WordPress integrován s nástrojem Google Analytics, což usnadňuje sledování návštěvnosti webu a chování uživatelů. Využitím možností systému WordPress můžete vytvořit uživatelsky přívětivé webové stránky, které vám pomohou dosáhnout vašich obchodních cílů.
Automatická metadata
Účelem metadat je definovat a popsat datový objekt, ke kterému se vztahují. Například pokud máte na svých stránkách obrázek produktu – řekněme obrázek modré hedvábné bundy – metadata pomáhají tento produkt popsat a vytáhnout ho na Google, když uživatelé hledají „modrá bunda“. Metadata title tagů jsou jedním z hlavních faktorů hodnocení při určování viditelnosti stránky, proto je důležité, abyste do metadat zahrnuli cílená klíčová slova. Pomocí systému WordPress zajistíte, aby byl váš pohled co nejpřívětivější pro SEO, což zahrnuje přidání meta popisu ke všem potřebným prvkům na webu nebo stránkách, jako je např:
- Informace o autorovi
- Údaje o příspěvku
- Datum zveřejnění
- Kategorie
- Štítky a další
Jak již bylo zmíněno dříve a podrobněji níže, WordPress má spoustu pluginů, které můžete použít k další optimalizaci webu. V našem případě dáváme přednost použití Yoast SEO abychom zajistili, že naše blogy budou mít optimalizovaná metadata (viz obrázek níže).
Množství pluginů SEO
Pokud jde o vyšší pozice pro SEO, je WordPress nejlepší díky svým bezplatným i placeným pluginům SEO. Ty byly navrženy speciálně pro tvorbu webových stránek vhodných pro SEO. Ale který SEO plugin je nejlepší?
Zde jsou některé z nejoblíbenějších:
- Analytika Google. Pokud jste ještě nevyzkoušeli Google analytics, je to nutnost! Není dobrá jen pro SEO, je neuvěřitelná. Už jen tento doplněk pozvedne vaši analytickou hru na vyšší úroveň, takže rychle uvidíte kritická data (např. mobilní návštěvnost, organickou návštěvnost, prokliky na reklamní bannery a odkazy).
- SEOPress. SEOPress je ideální pro ty, kteří se SEO teprve začínají. Nabídne malé, snadno proveditelné návrhy, které pomohou zvýšit výkonnost SEO, a je skvělým způsobem, jak nastartovat svou cestu k SEO a získat hlubší porozumění procesu.
- Yoast SEO. To pomáhá optimalizovat obsah pomocí klíčových slov a snadno vyplnit nadpisy, meta popisy a další.
- Mapy stránek Google XML. Díky tomuto pluginu je vytvoření mapy stránek XML hračka a Google se dozví, kdy byl zveřejněn nový obsah.
Obrázky optimalizované pro SEO
Vzhledem k tomu, že se pozornost uživatelů zkracuje každou minutou, jsou obrázky nezbytné pro vytvoření obsahu, který uživatele zaujme a udrží na stránce. SEO zohledňuje nejen psaný obsah, ale také obrázky, které vyhledávačům poskytují užitečný kontext. Ve skutečnosti je jedna třetina všech výsledků vyhledávání Google prováděna pomocí obrázků Google.
Optimalizované obrázky zlepšují zákaznickou zkušenost a zvyšují hodnocení, takže když se snažíte zvýšit svou expozici, musíte se ujistit, že jsou optimalizovány všechny aspekty vaší stránky… což znamená i vizuální prvky vašeho webu. To lze snadno provést přímo na webu WordPress pomocí pluginu, který automaticky vytvoří alt text pro vaše obrázky. Obrázky však mohou zpomalit váš web, proto je dobré také změnit velikost obrázků, abyste zlepšili dobu načítání. Dobrou zprávou je, že editor WordPressu umožňuje ořezávání a změnu velikosti obrázků velmi snadno.
„Hezké“ trvalé odkazy
Permalink je adresa URL webové stránky, kterou lze snadno přizpůsobit prostřednictvím služby WordPress.com. WordPress umožňuje rychle a snadno upravit permalink webu a článku tak, aby vypadal přehledněji a byl srozumitelnější. Protože tyto „hezké odkazy“ usnadňují vyhledávačům najít váš obsah, faktor hodnocení Google vám často přidělí vyšší skóre. V důsledku toho se zlepší vaše celkové hodnocení SEO a jednotliví uživatelé snáze najdou váš web.
Trvalé odkazy ovlivňují také další prvky vašeho webu, jako jsou příspěvky a stránky. Ty často obsahují klíčové slovo, na které se zaměřují, což umožňuje vytvořit adresy URL příznivější pro SEO. Obsah všech odkazů můžete kontrolovat pomocí nástrojů SEO v rámci platformy WordPress.
Optimalizováno pro mobilní zařízení
Většina uživatelů internetu dnes vyhledává na webu z mobilních zařízení. Výzkumy ukazují, že těch, kteří používají vyhledávače na chytrých telefonech, přibývá, přičemž téměř 80 % online vyhledávání probíhá prostřednictvím chytrých telefonů. S ohledem na tuto skutečnost je pro malé podniky důležitější než kdy jindy přizpůsobit se, aby si udržely digitální výhodu.
Mobilní zařízení se pro mnoho uživatelů stále častěji stávají preferovaným způsobem přístupu k internetu. Ve skutečnosti, podle společnosti HubSpot 61 % lidí je pravděpodobnější, že nakoupí na webu, který je vhodný pro mobilní zařízení. To znamená, že pokud vaše webové stránky nejsou optimalizované pro mobilní zařízení, můžete přijít o spoustu potenciálních obchodů. Naštěstí je WordPress jedním z nejpřívětivějších CMS pro mobilní zařízení. Webové stránky WordPress jsou automaticky responzivní, což znamená, že se přizpůsobí jakékoli velikosti obrazovky. Kromě toho lze weby WordPress dále optimalizovat pro mobilní zařízení pomocí pluginů, jako je AMP nebo PWA. Ke sledování mobilní návštěvnosti a identifikaci oblastí, kde lze zlepšit uživatelské prostředí, lze použít také službu Google Analytics.
Naštěstí WordPress přehlíží širokou škálu témat, která jsou již přizpůsobena pro použití na mobilních zařízeních i na stolních počítačích… což znamená, že není třeba provádět žádné nadměrné úpravy html stránek, kódovat ani provádět výzkum. Tato témata se postarají o to, aby vaše stránky používaly správné značení HTML a nabízely přizpůsobení pro různé velikosti obrazovek na různých zařízeních, což dále zlepšuje uživatelský zážitek.