Zákazník – vlastně, škrtněte to- váš zákazník touží po skutečném a přesvědčivém spojení s vaší značkou. Ale daří se vám to? Někteří lidé se domnívají, že značka je jen logo, barvy na vašich materiálech nebo chytrý slogan. I když branding zahrnuje všechny tyto věci, je toho mnohem víc. Jádrem vaší značky je váš příběh, a každý miluje slyšet dobrý příběh.
Vědecký výzkum poměrně přesvědčivě ukázal, že příběhy mění naše postoje a dokonce i naše chování. Příběh, který musíte vyprávět, musí obsahovat několik hlavních vyprávěcích prvků, a to: proč jste začali podnikat, v co věříte a proč je to důležité. Silná značka může být ve skutečnosti tím nejcennějším, co ve svém podnikání máte.
Hodnota příběhu vaší značky
Bylo prokázáno, že silné značky mají o 23 % vyšší růst tržeb. Proč byste tedy neměli strávit nějaký čas přemýšlením o tom, jak budete vyprávět příběh své vlastní značky? Hodnotu vaší malé a střední firmy netvoří jen produkty, služby nebo nemovitosti. Součástí této hodnoty je i vaše značka, která by zcela jistě měla peněžní hodnotu, pokud byste svůj podnik prodali.
Stránka Harvard Business Review uvádí, že z hlediska celoživotní hodnoty jsou zákazníci, kteří jsou s vámi emocionálně spjati, více než dvakrát cennější než zákazníci, kteří jsou s vaším produktem velmi spokojeni.
Pravdou je, že v mnoha různých odvětvích existuje velká konkurence. Abyste v tomto konkurenčním davu vynikli, potřebujete přesvědčivý příběh. Přesto podle Institutu pro obsahový marketing (Content Marketing Institute). 2019 B2C Content Marketing Trends, pouze přibližně polovina marketérů používala storytelling jako způsob, jak mluvit o své značce. Ve skutečnosti většina lidí skutečně touží po dobrém příběhu, ale většina firem tuto potřebu prostě nenaplňuje.
Proč vytvářet emocionální spojení?
Před několika lety vyšel v časopise The Harvard Business Review článek s názvem, „Na emocionálním spojení záleží více než na spokojenosti zákazníků,“ a navrhl že mnoho společností odvádí dobrou práci při sledování cesty zákazníka a poskytování dobrého zákaznického servisu.
Článek však také poukazuje na to, že skutečným konkurenčním rozlišovacím znakem je to, zda společnost dokáže propojit se zákazníkem na emocionální úroveň. Tato úroveň může zahrnovat touhu někam patřit, touhu uspět nebo touhu cítit se bezpečně.
Spojení vašeho podnikání s příběhem může v konečném důsledku přinést vaší společnosti pozitivní zisky. Tito emocionálně propojení lidé budou více nakupovat vaše výrobky, budou méně citliví na cenu a často se budou řídit vašimi radami a doporučovat vás dalším zákazníkům.
Když zákazníci (a potenciální zákazníci) uvidí, že vaše firma má promyšlenou značku, vizuální konzistenci značky a má skutečný příběh, který vypráví, budou této značce důvěřovat mnohem více než firmě, která může mít nejednotný vzhled nebo která nevypráví příběh, který by s nimi rezonoval.
Prvky dobrého příběhu
Jaké jsou prvky dobrého příběhu? Několik faktorů zahrnuje:
Autentičnost. Lidé mají tendenci tíhnout k příběhům, které jim připadají skutečné. Chtějí slyšet příběhy od lidí, kteří mají stejné slabosti a slabůstky.
Konkrétní obrazy a slova. Zákazníci chtějí mít vztah k obrázkům a obsahu, který vidí. Pokud je vytvoříte co nejjednodušeji, může to urychlit navázání kontaktu.
Konflikt a řešení. Každý dobrý příběh má tyto prvky, i když nekončí „šťastně až do smrti“. Ale ať už je konec šťastný, nebo ne, příběh, který je zdánlivě vyřešený, je uspokojivější a zapamatovatelnější.
Výzkum Harvard Business School naznačuje, že existují některé emocionální motivátory, které mohou být účinnější. Například zdůraznění důležitosti našeho životního prostředí nebo pomoc zákazníkovi, aby se cítil výjimečný a jedinečný, může pohnout publikem k pocitu sounáležitosti nebo ho povzbudit k činu – ať už jde o příspěvek do nějakého hnutí, nebo o nákup výrobku, který mu pomůže dosáhnout jeho cílů a snů.
Rozdrtit výtahovou řeč
Jakmile máte dobře zpracovaný příběh, je na čase jej zredukovat na takzvaný „výtahový pitch“ – jinými slovy, musíte vytvořit verzi svého příběhu ve formátu Sparknotes, která dokáže adekvátně popsat vaši firmu v čase potřebném pro krátkou jízdu výtahem. Můžete si to také představit jako koktejlovou konverzaci – odpověď na otázku „v jakém oboru podnikáte?“.
Váš pitch by měl být velmi stručný. Představte si ho jako odpověď na tyto otázky:
- Jak se jmenuje moje společnost a jaký je její produkt?
- Jaký problém moje firma řeší?
- Jak můj problém řeší tento problém?
- Jaký je klíčový přínos mého řešení?