Cílem marketingu je poznat a pochopit zákazníka tak dobře, aby mu výrobek nebo služba vyhovovaly a prodávaly se samy.
– Peter Drucker
Co je to ideální profil zákazníka a proč ho potřebujete? Jednou z prvních a nejdůležitějších věcí, kterou musíte vědět, je, že nemůžete být pro všechny vším. Jednoduše nebudete schopni prodávat všem – a ani byste to neměli chtít. Pochopení ideálního zákazníka je zásadní, pokud chcete, aby vaše podnikání rostlo skutečně zásadním a udržitelným způsobem.
Profil ideálního zákazníka je přesně takový – typ člověka, který potřebuje a kupuje váš výrobek nebo službu. Podle Hubspotu, musíte identifikovat vlastnosti zákazníků, které jste již získali, a poté můžete najít vlastnosti, které vám pomohou přilákat zákazníky, které byste chtěli mít v budoucnu.
Někteří výzkumníci zjistili, že společnosti s pevným profilem zákazníka zaznamenávají vyšší míru konverze a lepší celoživotní hodnotu svých zákazníků. Ale co se stane, když ne máte profil ideálního zákazníka? No, možná nic. Ale to přece pro svůj podnik nechcete!
Cílení marketingu na cílovou skupinu
Pokud nevíte, na koho cílíte, riskujete, že promrháte cenné marketingové prostředky. Neznalost ideálního zákazníka znamená, že můžete nabízet nevýrazné nebo dokonce špatně zaměřené marketingové aktivity, které nemusí mít žádný vliv na váš hospodářský výsledek. Nebo, což je ještě horší, může mít negativní účinek, pokud váš marketingový tým opravdu není cílený.
Dalším rizikem příliš širokého zacílení je, že vyřešíte jen několik problémů pro několik málo lidí. Když budete vědět, jaké jsou bolestivé body vašich zákazníků, budete schopni vyřešit g mnoha problémů pro lidi, u kterých je větší pravděpodobnost, že si váš produkt nebo službu koupí.
Snižte náklady na své výdaje na trhu
Cílení marketingu může snížit náklady na získání zákazníků. Když přesně víte, koho oslovujete, můžete utratit méně peněz a dosáhnout vyšší návratnosti investic.
Chcete-li skutečně rozvíjet své podnikání, musíte zhodnotit, zda se vám čas a peníze, které na získávání zákazníků vynakládáte, vyplatí. Využijete-li znalosti trhu a zaměříte-li se na ideální zákazníky, můžete tyto marketingové prostředky vynaložit efektivněji.
Lepší služby zákazníkům, když je znáte
Když dobře znáte své publikum, nejenže rychleji vyřešíte jeho problémy, ale také nabídnete lepší zákaznický servis, který je klíčovou složkou pro budování a udržení loajální zákaznické základny.
Když se opravdu porozumíte svým zákazníkům, můžete dokonce předvídat budoucí problémy a potěšit je nabídkou řešení, o kterých ani nevěděli, že je potřebují.
Několik informací do začátku
Vytvořit profil ideálního zákazníka není nijak složité… a rozhodně není vytesán do kamene. Vaši zákazníci se mohou a budou měnit s tím, jak se bude vyvíjet vaše podnikání. Nejdůležitější je, aby jste tyto změny rozpoznat.
Většina profilů zákazníků obsahuje podobné informace, i když si tento profil určitě budete chtít přizpůsobit pro svou vlastní firmu.
Ujistěte se, že jste zvážili:
- Umístění. Kde žijí a jak to ovlivňuje váš vztah s nimi. Zákazníci, kteří jsou vzdáleni několik set kilometrů, budou vyžadovat jiný přístup než lidé z ulice. Také zákazníci ve velkém městě mohou mít jiné potřeby než zákazníci na venkově nebo na předměstí.
- Demografické údaje. Jaký je jejich věk a pohlaví? Různé věkové skupiny reagují na komunikační prostředky různě. Muži a ženy mohou mít odlišné názory, dívat se na různé marketingové kanály a mohou mít odlišný pohled na práci a život.
- Akademická historie. Jaká je úroveň jejich vzdělání? To vám napoví, jak formulovat své nabídky a jak psát obsah marketingových materiálů.
- Bariéry. Jaké jsou jejich bolestivé body? Jaký problém pro ně vaše firma řeší?
K pochopení toho, co motivuje vaše zákazníky, mohou přispět i další informace, jako je znalost jejich cílů a hodnot nebo dokonce jejich životního stylu a koníčků.