Skvělý marketingový plán je vaší severní hvězdou pro úspěšné provedení strategického plánu.
Ani ten nejlepší strategický plán na světě vás však nedostane tam, kam potřebujete, pokud nemáte správné nástroje..
Stejně jako každá pevná konstrukce má i váš marketingový základ čtyři rohy. Až tedy budete připraveni uvést svůj marketingový plán do praxe, doporučujeme vám začít těmito čtyřmi:
- Značka/identita
- CRM (řízení vztahů se zákazníky)
- Přítomnost online
- E-mailový marketing
Dobrou zprávou je, že nemusíte dělat všechny tyto činnosti najednou. Rozdělte svůj plán na několik snadno dosažitelných cílů. Svůj marketingový plán můžete rozdělit na jeden nebo dva cíle na čtvrtletí a vědět, že je dokážete splnit a že je splníte dobře.
Pomalu, ale jistě budete pracovat na zlepšení svého marketingu dříve, než se nadějete.
Značka/identita: Je to to, jak vás lidé vidí, když tam nejste.
Identita vaší značky ovlivňuje celou zkušenost vašich zákazníků s vaší společností a ovlivňuje způsob, jakým s vámi vaše publikum spolupracuje. Je to hlas vaší společnosti, když u ní nemůžete fyzicky být. Značka a způsob, jakým se vaše publikum cítí, bude tím, co vám pomůže předstihnout konkurenci v..
Když vidíme swoosh (logo značky Nike), vybaví se nám Nike ⸺ Just Do It! Když vidíme jablko, napadne nás počítač, inovace a nejspíš i „dražší produkty“. Když potřebujete kapesník, řeknete si o „kapesník“, nebo o „Kleenex“? Tyto značky si už dávno uvědomily, jak je důležité zaměřit se na značku!
Nenechte se zviklat jinak: budování značky je stejně důležité pro malé a střední podniky (SMB) jako pro velké firmy. Značka je nejcennějším aktivem, které jako firma máte. A skvělá značka vám pomůže odlišit se od konkurence!
Podle článku z časopisu Forbes v loňském roce, malé a střední podniky měly tendenci se příliš spoléhat na doporučení a marketingové taktiky přímé reakce, aby získaly nové zákazníky. Jistě, přímý marketing má své místo a může být velmi užitečný z hlediska návratnosti investic do marketingu, ale rozvoj osobnosti vaší značky nelze měřit těmito termíny ⸺ jde o pocity a emoce.
Co tedy značka skutečně znamená? No, existují dva druhy značky, na které se můžeme podívat, interní a externí.
Vaše poslání, vize, účel a základní kultura… to je vaše značka. interní značka. Na stránkách Harvard Business Review jsem zjistil, že prodávat značku uvnitř je stejně důležité jako prvky značky používané pro vnější image.
Proč? HBR se domnívá, že pokud „…je vaše firemní kultura v souladu s touto identitou a je s ní integrována, je pravděpodobnější, že vaši zaměstnanci budou činit rozhodnutí a podnikat kroky, které naplní slib vaší značky“. Bez tohoto zásadního propojení se může stát, že váš tým nesplní očekávání vašeho marketingového strategického plánu.
Stručně řečeno, musíte vytvořit interní značku, která bude rezonovat s vašimi zaměstnanci… a nebude v nich vyvolávat nelibost, protože se do ní nezapojili. Identita vaší značky nakonec představuje osobnost vašeho podniku a váš slib zákazníkům.
Vaše logo, barvy a písmo vašich marketingových materiálů… to je věc, která je pro vás důležitá. externí budování značky. A to je to, co se lidem obvykle vybaví, když pomyslí na“ značku“. Ale vnější značka je ve skutečnosti mnohem víc než jen barvy a písmo. Vnější značka je také způsob, jakým komunikujete se svými zákazníky pomocí sloganu, marketingových materiálů, přítomnosti na internetu a sociálních sítích. Je to konzistentní sdělení prostřednictvím všech kanálů, které chcete o svém výrobku nebo službě předat.
Nezapomeňte se zamyslet nad tím, jak se vaše externí značka shoduje s vaší interní značkou. Udržování jejich konzistence dodává vašemu sdělení sílu – ať už jde o zaměstnance, nebo potenciální zákazníky.
CRM: Znalost zákazníků zlepšuje hospodářský výsledek
Smysl existence systému CRM (Customer Relationship Management) nebo databáze je jednoduchý: Umožňuje uchovávat všechny informace o vašich zákaznících a potenciálních zákaznících na jednom místě. A na základě těchto informací můžete rozhodovat o tom, jak lépe sloužit svým zákazníkům, a zároveň zlepšovat podporu prodeje a marketingu.
V minulosti CRM používaly hlavně velké firmy a byly velmi drahé. Dnes existuje řada cloudových variant CRM, které jsou nejen cenově dostupné, ale nabízejí přístup odkudkoli a z většiny zařízení.
Abyste skutečně získali přehled o svých zákaznících, můžete systém CRM propojit s programem e-mailového marketingu a dalšími aktivitami příchozího a odchozího marketingu. Při realizaci strategického plánu budete chtít CRM používat také jako nástroj pro sledování prodeje a generování potenciálních zákazníků.
Hledejte nástroj CRM, který vám umožní:
- Zvýšit efektivitu a generování potenciálních zákazníků a zároveň poskytovat jednoduché a srozumitelné metriky.
- Zvýšení retence zákazníků důslednou komunikací.
- Zvýšení zisku společnosti vytvářením nových potenciálních zákazníků (generování potenciálních zákazníků prostřednictvím příchozího marketingu) a jejich řízením prostřednictvím prodejního potrubí.
- Identifikujte a prodávejte nízko visící ovoce (tj. stávající zákazníci, kteří mohou těžit z dalších služeb nebo produktů).
Přítomnost online: Odesílání všeho zpět na domácí základnu
Online přítomnost znamená přesně to, co byste možná očekávali – webové stránky.
Webové stránky jsou centrem všech prodejních a marketingových aktivit. Je to místo, kam se o vás vaši zákazníci přijdou dozvědět více odkudkoli na světě. A měl by být místem, kam si přijdou stáhnout bílou knihu, požádat o další informace nebo u vás nakoupit.
Každý typ oslovení – od e-mailu přes sociální média až po CRM – by měl směřovat zpět na vaše webové stránky jako hlavní zdroj informací a interakce. Představte si to jako model „hub-and-spoke“, kde všechny cesty vedou do uzlu – na vaše webové stránky.
Webové stránky jsou také skvělé pro získávání analytických údajů, které vám pomohou zjistit více o zvycích vašich zákazníků a potenciálních zákazníků. Na základě těchto informací můžete vytvářet individualizované zážitky, které uživatele potěší vašimi poznatky a vytvoří důvěru ve značku.
Všechny webové stránky však nejsou stejné! Úspěšné webové stránky mají několik společných znaků, jako např:
- a čistá navigace která umožňuje uživatelům najít vše na tři nebo méně kliknutí,
- a zaměřené na řešení domovská stránka která okamžitě informuje uživatele o tom, co děláte,
- . opt-in formulář který umožňuje uživatelům přihlásit se k odběru dalších informací o vaší společnosti prostřednictvím e-mailu a
- a nástroj pro analýzu webu (viz Google Analytics), který vám umožní spouštět přehledy a sledovat důležité trendy na vašich webových stránkách.
Když pochopíte potřeby a motivace svých uživatelů, budete moci zlepšit míru konverze, která následně zvýší vaše příjmy.
E-mailový marketing: Když odběratelé zvednou ruku
E-mailový marketing, zejména ze seznamu lidí, kteří se přihlásili k odběru, je skvělý způsob, jak dostat informace k lidem, kteří o ně skutečně požádali. Odběratelé zvedli ruku a řekli: „Ano, chci vědět víc.“ To znamená, že chtějí vědět víc. Pro malé a střední podniky má smysl této žádosti vyhovět.
Marketingový influencer Neil Patel říká e-mail je pravděpodobně jednou z nejlepších marketingových strategií kterou můžete ve svém podnikání použít. Informace, které můžete získat z dobře provedené e-mailové kampaně, vám pomohou formulovat budoucí strategie a vyhnout se nákladným chybám.
Než se však pustíte do e-mailového marketingu, ujistěte se, že máte čas a energii na důslednou komunikaci. Ať už to děláte vlastními silami, nebo si najmete někoho zvenčí, musíte mít zdroje, abyste to dělali dobře.